Czym jest Speed Keto i czy jest to zrównoważona dieta?

Czym jest Speed Keto i czy jest to zrównoważona dieta?

Pomimo swojej stałej popularności, wiele RD nie zaleca diety keto, ponieważ jest ona bardzo restrykcyjna – dopuszczalne spożycie węglowodanów jest bardzo niskie, zazwyczaj 20 do 50 gramów dziennie, co wymaga starannego planowania. A teraz kontrowersje związane z keto obrały nowy kierunek, dzięki Speed Keto.

Cyfrowy program stworzony przez dr Harlana Kilsteina (który, nawiasem mówiąc, nie jest lekarzem medycyny, ale „trenerem-ekspertem i motywatorem” z EDD, lekarzem edukacji, stopniem naukowym), Speed Keto twierdzi, że rozwiązuje niektóre z „punktów bólowych” tych, którzy stosują dietę keto. Według strony internetowej Kilsteina, wiele osób jest sfrustrowanych licząc kalorie i makra, albo nie wie, jak poradzić sobie z budką odchudzającą, która czasami przychodzi, gdy ciało jest w stanie ketozy przez kilka tygodni.

„Zasadniczo, Speed Keto jest programem hybrydowym, który łączy w sobie tradycyjny program ketogeniczny z przerywanym postem”, mówi zdrowie Tony Castillo, RDN, konsultant ds. żywienia w RSP Nutrition.

Speed Keto nadal koncentruje się na wprowadzeniu organizmu w ketozę (kiedy organizm używa tłuszczu do paliwa zamiast cukru) i ma podobny protokół żywieniowy do tradycyjnego keto: wysoki poziom tłuszczu, umiarkowane białka i niska zawartość węglowodanów, mówi Castillo. Dużą różnicą jest jednak element postu przerywanego (IF) w Speed Keto.

„Przerywany post to praktyka kilkugodzinnego postu, a więc spożywania jedzenia tylko w ciągu określonej liczby godzin” – mówi Castillo. „Zazwyczaj post trwa 16 godzin, a spożycie jedzenia jest ograniczone do ośmiogodzinnego okresu czasu. Celem programu Speed Keto jest włączenie do praktyki IF”, wyjaśnia. Ostatecznie, osoby biorące udział w programie jedzą tylko jeden posiłek dziennie, taki, który jest niskokaloryczny, umiarkowanie białkowy i wysokotłuszczowy.

Czy Castillo to poleca? Jednym słowem, nie.

„Nie widzę żadnych plusów w tej diecie”, mówi. „Po pierwsze, program diety skoncentrowany na wysokiej zawartości tłuszczu, umiarkowanego białka i niskiej zawartości węglowodanów jest zazwyczaj niezrównoważony i może być trudny do naśladowania przez długi czas.”

Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę potencjalne mentalne skutki uboczne Speed Keto. „Program żywieniowy, który zawiera IF może nie być idealny dla kogoś z historią zaburzeń jedzenia binge,” mówi Castillo. Sugeruje również stosowania suplementów Keto, które poprawiają metabolizm. Zwraca on również uwagę, że długoterminowe skutki stosowania diet wysokotłuszczowych w ogóle nie są znane. „Pierwotnie stworzono je dla osób z padaczką, a nie dla laików”, mówi Castillo. A jeśli jednym z twoich celów fitness jest budowanie mięśni, przestrzeganie programu diety typu ketonowego może być przeszkodą, której nie potrzebujesz. „Główne źródło energii organizmu pochodzi z węglowodanów”, mówi Castillo. „Bez nich senność jest powszechna, co sprawia, że praca siłowa jest trudniejsza”.

Wiarygodność i autentyczność Kilsteina również zostały zakwestionowane. Szybki skan recenzji dla jego jedynej obecnie dostępnej na Amazonce książki, Całkowicie Keto Cookbook: Recipes You’ll Swear Aren’t Keto!, ujawnia co najmniej kilku rozczarowanych klientów. „Przynajmniej muszę opisać większość przepisów jako niewyobrażalne”, napisał jeden, podczas gdy inny powiedział: „Regurgitated przepisy, nie ma informacji o wartościach odżywczych, nie makra, niekompletne lub źle napisane instrukcje od nowicjusza próbuje zrobić buck off z dietetyków keto”.

Wielu ekspertów zgadza się, że dieta keto jest bardzo trudna do utrzymania, szczególnie w sytuacjach społecznych. „Nie ma długoterminowych badań nad skutkami diety keto, nie ma też dowodów na to, że dieta keto jest bardziej skuteczna niż dieta niskotłuszczowa lub niskokaloryczna w dłuższej perspektywie czasowej”, mówi Lauren Harris-Pincus, dietetyczka z Nowego Jorku, RD. „Myślę, że większym problemem z keto jest brak gęstej odżywczej żywności, takiej jak owoce, całe ziarna, fasola i inne produkty zawierające błonnik. Moim zdaniem, nikt nie powinien próbować diety, która eliminuje całe grupy żywności bez nadzoru medycznego.”

A jeśli chodzi o Speed Keto, Harris-Pincus ma jeszcze więcej zastrzeżeń. „Ta dieta została opracowana przez kogoś, kto nie jest lekarzem prowadzącym ani dietetykiem, żeby ci coś sprzedać.” „Połączenie keto z okresowym postem nie jest magicznym rozwiązaniem. Jeżeli po prostu zmniejszysz okno jedzenia, ludzie będą mieli tendencję do spożywania mniejszej ilości kalorii w ciągu dnia, bo nie możesz ciągle jeść”.

Ostatecznie, jedynym sposobem na utratę wagi jest stworzenie deficytu kalorii. „Keto pomaga w tym, eliminując tak wiele typowych potraw, które spożywamy każdego dnia” – mówi Harris-Pincus. Ale zanim zaczniesz jeść keto – lub jakąkolwiek jego odmianę – mądrze jest rozważyć bardziej gęste odżywczo alternatywy.