Dlaczego przeciwutleniacze są tak ważne dla twojego ogólnego zdrowia

Dlaczego przeciwutleniacze są tak ważne dla twojego ogólnego zdrowia

Przeciwutleniacze wygenerowały w ostatnich latach sporo szumu jako kategoria substancji, o których wiadomo, że opóźniają uszkodzenia komórek. Podczas gdy badania wskazują, że przeciwutleniacze mogą zmniejszyć stan zapalny, to nadal nie jest jasne, jak dokładnie to koreluje z ogólnego zdrowia.

Plus, przeciwutleniacze suplementy nie są konieczne, jeśli jesteś jedzenia zdrowej diety jak np Speed Keto, a może być niebezpieczne w niektórych przypadkach. Na przykład, zbyt dużo beta-karotenu – substancja chemiczna, która sprawia, że marchew i słodkie ziemniaki pomarańczowe – może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka, jeśli palisz.

W tym artykule omawiamy to, co dotychczas wiedzą naukowcy na temat roli przeciwutleniaczy i tego, jak uzyskać wystarczającą ilość w diecie.

Przeciwutleniacze chronią Twoje komórki przed wolnymi rodnikami

Przeciwutleniacze to substancje znajdujące się w żywności roślinnej, takie jak owoce, warzywa, rośliny strączkowe, kawa i herbata, wraz z suplementami. Są one niezbędne dla Twojego zdrowia, ponieważ przeciwutleniacze mogą zapobiegać lub opóźniać uszkodzenia komórek spowodowane przez wolne rodniki.

Wolne rodniki są normalnym produktem ubocznym ludzkiego życia. Na przykład, podczas ćwiczeń fizycznych produkujesz je naturalnie w postaci kwasu mlekowego. Wolne rodniki mogą również pochodzić z zewnętrznych źródeł, takich jak dym papierosowy, zanieczyszczenie powietrza, niektóre leki i światło słoneczne.

Problem z wolnymi rodnikami polega na tym, że wiążą się one z komórkami w taki sposób, że uszkadzają znajdujące się w nich białko i DNA. Zagrożenie to może być jednak zneutralizowane przez antyoksydanty. Dlatego tak ważne jest, aby stale konsumować antyoksydanty, aby przeciwdziałać uszkodzeniom wolnych rodników w organizmie.

Zbyt duża ilość wolnych rodników działających amokowo może powodować uszkodzenia komórek – zwłaszcza błon komórkowych, tkanki tłuszczowej, DNA i białek – w postaci stresu oksydacyjnego, który jest związany z wieloma chorobami, w tym również:

  • Choroba sercowo-naczyniowa
  • Rak
  • Artretyzm
  • Choroby neurodegeneracyjne takie jak Alzheimer

Jednak tylko dlatego, że antyoksydanty w organizmie mogą powstrzymać stres oksydacyjny, nie oznacza, że spożywanie antyoksydantów – w szczególności – może zmniejszyć ryzyko choroby.

Nie ma ostatecznej odpowiedzi na pytanie, czy spożywanie antyoksydantów poprzez żywność lub suplementy, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka lub poprawia stan zdrowia serca, mówi Ania z portalu pruszkow2019.pl, MD, FRCP, FRSB, profesor epidemiologii genetycznej w King’s College London. A każdy marketing produktowy, który mówi co innego, jest forsowaniem programu wellness, który nie jest poparty badaniami.

Ostatecznie, korzyści zdrowotne związane z przeciwutleniaczami prawdopodobnie idą w parze z korzyściami płynącymi ze spożywania diety bogatej w całe jedzenie i prowadzenia zdrowego stylu życia.

Naukowcy wiedzą, że antyoksydanty mogą pomóc zmniejszyć stan zapalny, proces przez który białe krwinki chronią organizm przed zewnętrznymi najeźdźcami, takimi jak bakterie i wirusy. Gdy komórki są uszkodzone przez nadmiar wolnych rodników, może wystąpić reakcja zapalna.

Żywność taka jak jagody i zielona herbata jest bogata w antyoksydanty.

Twój organizm w naturalny sposób produkuje pomocne antyoksydanty w postaci glutationu i kwasu alfa liponowego. Ale możesz również otrzymać antyoksydanty z diety. Owoce, warzywa i kawa są bogate w antyoksydanty.

Uważa się, że istnieją setki, jeśli nie tysiące substancji, które działają jako przeciwutleniacze. Przeciwutleniacze obejmują witaminy takie jak witamina C, witamina E i beta-karoten, a także minerały takie jak selen i mangan. Istnieją one w wielu produktach spożywczych, od borówek po ciemną czekoladę.

W badaniu z 2010 roku, opublikowanym w Nutrition Journal, zbadano zawartość antyoksydantów w ponad 3 100 produktach spożywczych, napojach, przyprawach, ziołach i suplementach i stwierdzono, że dieta roślinna najlepiej chroni przed stresem oksydacyjnym. Wynika to z faktu, że żywność na bazie roślin zawiera od 5 do 33 razy więcej antyoksydantów niż produkty mięsne. Według tych samych badań, niektóre produkty spożywcze bogate w antyoksydanty są:

  • Cynamon
  • Allspice
  • Bazylia
  • Koper
  • Kawa
  • Herbata
  • Jagody
  • Ciemna czekolada
  • Pekany
  • Karczochy
  • Jarmuż

Ania mówi, że ważne jest, aby zauważyć, że nie ma jednego, bogatego w antyoksydanty superżywności. Dlatego też, spożywanie zalecanych pięciu porcji owoców i warzyw dziennie jest najlepszym sposobem na zapewnienie sobie wszystkich potrzebnych antyoksydantów.

Suplementy antyoksydacyjne mogą nie być tego warte.

Można również przyjmować suplementy przeciwutleniające, istnieją ograniczone dowody potwierdzające korzyści płynące ze spożywania antyoksydantów w postaci suplementów.

Na przykład w metaanalizie z 2010 r. dotyczącej badań nad przeciwutleniaczami, opublikowanej w czasopiśmie Research in Pharmaceutical Sciences, zauważono, że wiele randomizowanych badań klinicznych na dużą skalę nie wykazało zmniejszonego ryzyka zdarzeń sercowo-naczyniowych u osób, które przyjmowały suplementy antyoksydacyjne.

A w artykule przeglądowym z 2011 roku w „Oxidative Medicine and Cellular Longevity” naukowcy twierdzą, że suplementacja przeciwutleniaczy może nie oferować takiej samej wystarczającej ochrony jak bogata w antyoksydanty dieta z całych produktów spożywczych.

W rzeczywistości, może być trudno rozdzielić bezpośrednie korzyści zdrowotne antyoksydantów z innych składników odżywczych w żywności, gdzie występują. Ania zauważa, że antyoksydanty działają najlepiej, gdy są spożywane jako całe produkty spożywcze, na przykład w postaci warzyw, owoców i roślin strączkowych.

Oprócz diety, inne wybory dotyczące zdrowego stylu życia, takie jak unikanie narażenia na dym papierosowy i zanieczyszczenia powietrza, mogą zmniejszyć ryzyko stresu oksydacyjnego.